Toivonlinna valmentaa nuoria työelämään

Harjoittelijat_2017

Toivonlinnassa työskentelee tämän lukuvuoden aikana useita työharjoittelijoita, jotka pääsevät tutustumaan koulun ja asuntolan arkeen SKYK:n kampuksella monipuolisissa työtehtävissä, ja saavat eväitä tulevaisuuden työelämää varten. Työharjoittelu on oiva tilaisuus saada kokemusta, pitää välivuotta ja verkostoitua ihmisten kanssa. Toivonlinna tarjoaa nuorelle turvallisen ja joustavan paikan tutustua työelämään ja samalla on mahdollista kehittää itseään niin ihmisenä, kuin työntekijänäkin. Nuoren on helppo päästä mukaan työhön, kun ympärillä on välittävä ja kannustava SKYK:n työtiimi, joka koostuu opettajista, asuntolan työntekijöistä, huoltomiehistä, seurakuntalaisista, vapaaehtoisista ja muusta henkilökunnasta.

– Olen kiitollinen työharjoittelijoista, sillä he toimivat tärkeänä esimerkkinä opiskelijoillemme, kommentoi SKYK:n rehtori Marle Himberg. – On mukavaa saada työharjoittelijoiksi entisiä oppilaitamme, sillä työharjoittelijoiden yhteisö on tärkeässä roolissa kun ollaan siirtymässä nuoruudesta aikuistumiseen ja työelämään, pohtii Himberg.

Kuinka työharjoittelijaksi voi sitten päästä? – Työharjoittelijat ovat meille ilmaista työvoimaa, sillä Kela huolehtii harjoittelijoiden palkasta. Työharjoitteluun on mahdollista päästä Työ- ja elinkeinotoimiston järjestämän työkokeilun kautta. Työkokeilu on suhteellisen helppoa järjestää, ja asiointi TE-toimiston kanssa on ollut sujuvaa, kiittää Himberg. – Otamme huomioon jokaisen työharjoittelijan taidot ja erityisosaamiset, ja työnkuva räätälöidään sen mukaan.

Seuraavaksi pääsemme kuulemaan neljän työharjoittelijan kokemuksia ja tutustumme heidän työhönsä SKYK:ssä.

Maria1
Maria Kopponen, 20

1. Työnkuvasi?
– Toimin kouluavustajana pääosin yläkoulun puolella. Kiertelen luokassa, autan ja neuvon oppilaita, pidän yllä työrauhaa ja helpotan opettajan työtä kaikin puolin.

2. Miksi hait töihin Toivonlinnaan?
– Hain tänne töihin, koska aion hakea keväällä luokanopettajaksi, ja koen että työharjoittelusta on hyötyä, kun saan seurata oppimista ja opettamista opettajan näkökulmasta, kun ennen olen nähnyt kouluarkea ainoastaan oppilaan näkökulmasta. On ollut mahtavaa huomata, että Toivonlinnassa todella tarvitaan työharjoittelijoita, ja omalla työpanoksella on paljon vaikutusta ja merkitystä oppilaiden hyvinvoinnin ja koulun toimivuuden kannalta. Työharjoittelijoita arvostetaan, eikä tarvitse tuntea oloaan tarpeettomaksi, sillä aina pääsee mukaan auttamaan.

3. Mitä olet oppinut ja mitä Toivonlinna on sinulle antanut työn kautta?
– Olen oppinut kärsivällisyyttä, ja osaan nyt toimia erilaisten oppilaiden kanssa ja ymmärrän heidän tarpeitaan paremmin. Olen oppinut, että jokaiselle asialle on aina jokin syy. Kouluavustajana lähestymistapani oppilaisiin on erilainen kuin opettajalla, ja usein oppilaan on helpompi avata minulle ongelmiaan ja kertoa esimerkiksi, miksi koulumotivaatio puuttuu. Saan olla oppilaiden tukena ja opettaa heille myös neuvoja elämää varten ja rohkaista heitä.
Olen oppinut paljon myös itsestäni ja tämän työn kautta minulle on selkeytynyt se, että tämä työ on juuri sitä mitä haluan tehdä. Olen huomannut, että vaikka kaikki päivät eivät ole yhtä mukavia, lähden silti töistä joka päivä yhtä tyytyväisenä. Olen myös oppinut joustamaan aikatauluissani ja sijaistamaan tunteja lyhyelläkin aikavaroituksella. Toivonlinnassa on kannustava ilmapiiri ja opettajilta ja muilta työharjoittelijoilta saa aina tukea, kun sitä tarvitsee. Toivonlinnassa ollaan läheisiä ja sen tuntee, että täällä ollaan läsnä.

4. Paras juttu työssäsi?
– Parasta on ollut se, kun olen pitänyt oppitunnin, ja tunnin jälkeen joku oppilaista on tullut kiittämään tunnista, tai sanomaan, että susta tulee tosi hyvä opettaja. Oppilaiden rohkaisut lämmittävät sydäntä ja tulee sellainen olo, että kyllä olen oikealle alalle suuntautumassa.

5. Mitä unelmia ja tavoitteita sinulla on?
– Työni Toivonlinnassa on vahvistanut unelmiani ja tulevaisuudensuunnitelmiani. Tiedän nyt entistä kirkkaammin, mitä haluan elämältäni. Olen saanut paloa auttaa, olla avuksi, kannustaa ja rohkaista nuoria. Jos saan jonkun oppimaan, että omalla työllä ja yrityksellä on vaikutusta, unelmani on toteutunut. Suurin unelmani on se, että Jumala voisi toimia kauttani, ja Toivonlinnassa olen saanut auttaa lähimmäisiäni ja tehdä parhaani Jumalan valtakunnan rakentamiseksi. Kouluavustajan työssä pystyy toteuttamaan kultaisen käskyn sanomaa: ”Kaikki, mitä te haluatte ihmisten tekevän teille, tehkää se heille.” Sillä ei ole väliä, minkälaista kohtelua ja palautetta itse saan, haluan kohdella kaikkia tasavertaisesti ja hyvin.

Senja1
Senja Pajunen, 19

1. Työnkuvasi?
– Toimin asuntolanhoitajan apulaisena. Siivoan tiloja, tiskaan, teen yövuoroja, huolehdin asuntolan oppilaista, huolehdin että asuntolassa pysyy unirauha yöllä ja että kaikki oppilaat hoitavat työvuoronsa.

2. Miksi hait Toivonlinnaan töihin?
– Pidin välivuotta ja matkustelin ulkomailla, enkä tiennyt, mitä haluaisin tehdä, joten hain Toivonlinnaan. Täällä saan työkokemusta ja samalla voin suunnitella tulevaisuutta ja töiden ohella ehdin myös opiskelemaan kieliä. Saan olla avuksi ja samalla voin rauhassa miettä tulevaisuutta. Toivonlinna on mielestäni hyvä työharjoittelupaikka, koska täällä pääsee tutustumaan monenlaiseen työhön: koulussa saa opettaa ja auttaa oppilaita, asuntolassa pääsee tutustumaan asuntolan arkeen ja toimimaan nuorten tukena arjessa.

3. Mitä olet oppinut ja mitä Toivonlinna on sinulle antanut työn kautta?
– Olen oppinut kärsivällisyyttä. Olin yhden päivän yläasteella sijaistamassa ja opin olemaan kärsivällinen oppilaiden kanssa – jokainen oppii ja oivaltaa asioita eri tahdissa. Olen myös oppinut asettamaan oppilaille rajat ja olemaan tarpeen tullen tiukempi. Joskus oppilaita pitää ojentaa, ja olen oppinut, ettei aina voi olla kiltti ja joustava, vaan välillä raja pitää vetää tiukasti. Toivonlinna on antanut minulle paljon ystäviä ja olen lähentynyt asuntolanhoitajien kanssa ja päässyt tutustumaan heidän arkeensa, ja saanut oppia, miten asuntolan arkea pyöritetään toimistosta käsin. Tulevaisuuden töitä varten olen saanut hyvät suosittelijat ja olen päässyt luomaan uusia kontakteja. Olen myös päässyt järjestämään Ristin Juurella- tapahtumaa, ja sitä kautta opin organisoimaan suurempiakin tapahtumia.

4. Paras juttu työssäsi?
– Parasta on ihmisten kanssa hengailu ja juttelu. Täällä on hyvä ilmapiiri ja saan jakaa elämää nuorten kanssa ja tukea oppilaita vaikeammissakin asioissa.

5. Mitä unelmia ja tavoitteita sinulla on?
– Tavoitteenani on, että pääsen opiskelemaan sellaista alaa josta itse tykkään, ja haluan tähdätä korkealle ammattiurallani. Tuli minusta sitten vaateompelija, opettaja tai lakimies, haluan tehdä työni kunnolla ja panostaa siihen täysillä.

Anton1
Anton Saari, 22

1. Työnkuvasi?
Toimin kouluavustajana yläasteella ja lukiossa, autan uskonnon- ja musiikin tunneilla ja liikunnassa. Teen sijaisuuksia eri aineiden opettajille ja autan koulun markkinoinnissa.

2. Miksi hait Toivonlinnaan töihin?
– Hain tänne, koska en saanut syksyllä opiskelupaikkaa, ja halusin työn, jonka kautta voin olla nuorten kanssa tekemisissä ja vaikuttaa heidän elämäänsä. Myös Toivonlinnan hengellinen ilmapiiri houkutteli. Toivonlinnassa työskentely avaa silmiä ja antaa eväitä tulevaan työelämään.

3. Mitä olet oppinut ja mitä Toivonlinna on sinulle antanut työn kautta?
– Olen oppinut arvostamaan opettajia ja heidän työtään ja olen huomannut, ettei opettajan työ olekaan aina niin helppoa – se on usein yllättävänkin haastavaa.

4. Parasta työssäsi?
– Parasta työssä on ollut vaihtelevuus ja monipuolisuus. Itse en tykkää olla kauan paikoillani tai tehdä koko ajan samaa työtä. Toivonlinnassa olen päässyt opettamisen lisäksi markkinoimaan, ja olemme tehneet mainosreissuja kuopioonkin asti ja olen päässyt järjestämään tapahtumia, mm. koko maan laajuisen kristillisten yläkoulujen sählyturnauksen. Mahtava työporukka on tehnyt työstä ikimuistoista.

5. Mitä unelmia ja tavoitteita sinulla on?
– Unelmani on päästä jatko-opintoihin ammattikorkeakouluun. Pääsykokeita varten minulla pitää olla hyvä fyysinen kunto, ja Toivonlinna kuntosali, uima-allas ja lenkkeilymaastot ovat tarjonneet hyvät puitteet treenaamiseen ja pääsykokeisiin valmentautumiseen. Työaikani Toivonlinnassa on vahvistanut minua ja rohkaissut siinä, että voin oikeasti saavuttaa unelmani ja että pystyn toteuttamaan tavoitteeni.

Fia1
Fia Forsman, 19

1. Työnkuvasi?
– Toimin koulunkäynninohjaajana esikouluryhmän ja ala-asteen 2.luokassa, välillä autan myös 3.-4.luokassa. Autan lapsia tehtävien tekemisessä, pidän ”oppitunteja” esikoululaisille ja toimin opettajan apulaisena monenlaisissa tehtävissä. Huolehdin lapsista myös iltapäiväkerhossa kerhonvetäjän Anne Koskenpään kanssa.

2. Miksi hait Toivonlinnaan töihin?
– SKYK on minulle tärkeä paikka ja viime keväänä valmistuttuani Toivonlinnasta ylioppilaaksi tiesin, ettei aikani täällä jäisi vaan opiskeluvuosiini, vaan halusin tuoda oman panokseni kouluun, joka on antanut minulle niin paljon opiskeluvuosieni aikana. Halusin Toivonlinnaan töihin, koska täällä pääsen tutustumaan opettajan ammattiin käytännössä.

3. Mitä olet oppinut ja mitä Toivonlinna on sinulle antanut työsi kautta?
– Olen päässyt tutustumaan kouluarkeen opettajan näkökulmasta, ja nähnyt, miten paljon opettajat näkevät vaivaa oppilaiden eteen, ja että he haluavat sydämestään auttaa ja opettaa lapsia. Olen seurannut esimiestäni Tiina Perämäkeä työssään, ja olen oppinut häneltä mahtavia pedagogisia tapoja ja ideoita, joita aion hyödyntää, jos päädyn joskus luokanopettajaksi. Olen myös huomannut, miten tärkeää on ottaa huomioon jokainen lapsi ainutlaatuisena yksilönä, vastata ja ottaa huomioon heidän erilaiset tarpeensa joka päivä.
Toivonlinna on antanut minulle kodin, sillä työharjoittelun ohessa on mahdollista asua vuokralla asuntolassa. Toivonlinna on suonut minulle aikaa olla oma itseni ja antanut mahdollisuuden kasvaa monella eri tavalla. Olen saanut myös ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua työelämään hyvässä ja turvallisessa ympäristössä.

4. Parasta työssäsi?
– Parasta on ollut huomata lasten into oppia uusia asioita, ja nähdä, miten he löytävät omat taitonsa ja kehittyvät osaamisessa. Tärkeintä on se, että he saavat olla täysillä uskossa, ja saamme opettaa heille lisää Taivaaniskästä. On ihanaa kuulla heidän ajatuksiaan Jumalasta ja rakkaudesta. On ollut rohkaisevaa tutustua Toivonlinnan henkilökuntaan, johon kuuluu ihania ihmisiä, jotka aidosti rakastavat työtään ja oppilaitaan. Toivonlinnassa on hyvät eettiset arvot ja oikeanlainen elämäntapa tuodaan esille myös luokkahuoneiden ulkopuolella, ja sitä lapset ja nuoret tarvitsevatkin yhä enemmän tässä maailmassa. Suomen kristillistä yhteiskoulua voisi mielestäni kutsua myös nimellä Suomen kristillinen elämänkoulu.

5. Mitä unelmia ja tavoitteita sinulla on?
– Olin jo aikaisemmin miettinyt luokanopettajan ammattia. Nyt työharjoittelun aikana koen arvostavani opettajia yhä enemmän ja halu opiskella luokanopettajaksi on vain kasvanut. Muitakin kiinnostavia ammatteja on kyllä mielessäni, mutta yhtä selkeää ja suoraa unelmaa ei ole vielä tiedossa. Tavoitteeni on päästä sellaiseen työhön, jossa voin tuoda teoillani ja työlläni kunniaa Jumalalle.

Fia2

”Lapsen onnistumishetki on myös minun onnistumishetkeni.”
– Fia

Senja2

 

Anton2

Anton markkinointireissulla
Kuopiossa työkaverinsa kanssa.
 

Maria2
”Sen tuntee, että täällä ollaan läsnä.”
– Maria
 

Teksti: Jasmiina Savila
Kuvat: Anton Saari