SDA-cup 2015

Jokavuotinen SDA-cup järjestettiin tänä vuonna Norjassa. Meidän koulustamme sinne lähti yksi tyttöjen joukkue ja yksi poikien joukkue.

Punaisena lankana tapahtumassa oli tiimityö, voitto, verkko ja ilma. Se näkyi lauantaiaamuna järjestetyssä raamattuvisassa.

Ennen jokaista peliä pidettiin rukous.

IMG_9845 (1)

Poikien pronssipeli.

IMG_9885 (1)

Tapahtuman loputtua iloittiin poikien ja tyttöjen pronssisijasta.

Jasmin Häkkinen: Oli tosi kiva reissu, niin paikan päällä kuin matkoillakin. Matka paransi joukkuehenkeä ja sillähän niitä mitaleja voitetaan. Tyttöjen ja poikien pronssimitalit kruunas koko reissun.

Lisää kuvia löytyy Toivonlinnan Facebook -sivulta 🙂

Toivonlinnan vaihtarit Pohjoismaissa

senja

Lukion toisella luokalla opiskeleva Senja Pajunen oli vaihto-oppilaana koulumme sisarkoulussa, joka sijaitsee Norjassa Tyrifjordissa. Lähdin vaihtoon, koska tykkään matkustelemisesta, Senja kertoo. Haluan tutustua uusiin ihmisiin ja erilaiseen kulttuuriin sekä saada lisää kielitaitoa. Tunsin jo etukäteen Norjasta ihmisiä ja olin kuullut paikasta hyvää, joten päätin lähteä sinne. Asuin vaihdon ajan oppilasasuntolassa kahden kaverini kanssa. Aikuiset ottivat minut hyvin vastaan, mutta ikäiseni eivät oikein uskaltaneet tulla juttelemaan aluksi. Vaihdon aikana kävin koulussa oppitunneilla, osallistuin koulun aktiiviteetteihin kuten lentopalloon ja iltatilaisuuksiin. Yhtenä päivänä kävimme yhdessä muiden vaihto-oppilaiden kanssa tutustumassa Norjan pääkaupunkiin Osloon. Kävimme tunnetuissa nähtävyyksissä ja museoissa. Koulun jälkeen vietin aikaa kavereiden kanssa,oikeastaan aika samalla tavalla kuin Topilassakin [Toivonlinnassa]. Sain paljon uusia kavereita ja entuudestaan tuttujen kavereiden kanssa välit lähenivät, muistelee Senja lämmöllä Norjan-matkaansa. Matkustin lentokoneella Helsingistä Osloon ja sieltä oli järjestetty bussikyyti koululle. Päällimmäisenä mieleeni jäivät ihmiset, norjalaisten erilaiset tavat ja tottumukset sekä tietysti kun ihmiset puhuvat vain norjaa eivätkä oikein jaksa tai uskalla puhua englantia. Opin myös uutta: opin sopeutumaan erilaiseen kulttuuriin ja ymmärtämään pikkuhiljaa norjan kieltä. Tyrifjord eroaa Topilasta siten, että siellä ihmiset harrastavat urheilua todella paljon enemmän. Tyrifjord onkin aika urheilupainotteinen ja isompi paikka kuin Topila. Siellä on pelkästään lukio, joten asuntolan porukka on luonnollisesti lukioikäisiä. Ruoka-ajat ovat erilaiset, eikä ole ilmasta koululounasta, vaan lounas pitää tehdä itse aamiaisella esimerkiksi leivistä. Tyrifjordissa on erilainen koulusysteemi ja ihmiset keskittyvät todella paljon enemmän opiskeluun siellä kuin Topilassa. Ja heillä on ihan outo sauna, naurahtaa Senja. Suosittelen vaihtoon lähtemistä, koska silloin saa erinomaisen mahdollisuuden tutustua uuteen kulttuuriin, uusiin ihmisiin, kielitaito kehittyy huomattavasti ja näkee erilaista maailmaa. Vaihdossa oleminen oli todella kiva ja kasvattava kokemus! Itse menisin todellakin uudestaan! vakuuttaa Senja.

merina

Koulumme entinen oppilas Merina Kallionpää tutustui vaihto-oppilaana Ruotsin Ekebyholmin sisarkouluumme. Minua kiinnosti Ruotsi vaihtomaana siksi, että olen puhunut puolet elämästäni ruotsia ja halu vahvistaa kielitaitoani oli suuri, kertoo Merina vaihtoon lähdön syistä. Pidin ajatuksesta tutustua Ruotsin kulttuuriin sekä Tukholmaan. Lähdin Viking Grace –laivalla kohti Ruotsia, minkä jälkeen äitini vei minut Ekebyholmiin. Reissun aikana yövyin Ekebyholmin asuntolassa, joka erosi Toivonlinnasta suuresti. Oppilaisiin luotettiin enemmän, minkä takia heillä ei ollut tarkkoja aikoja, milloin tulla takaisin tai jokaista liikettä ei seurattu. Oppitunnit olivat 55 minuuttia pitkiä, välitunnit 10-minuuttisia ja ruokatunti oli 45 minuuttia pitkä. Kävin koulua muiden kanssa, vapaa-ajalla pelailimme erilaisia pallopelejä ja vain oleskelimme yhdessä. Kun saavuin perjantaina paikalle, minut otettiin vastaan avoimin mielin ja ystävällisesti. Sattumalta perjantaina oppilaat jaettiin kahteen ryhmään, joissa matkasimme eri perheisiin. Perheissä söimme pitsaa, pelailimme ja juttelimme. Se oli mahtavaa! Tutustuin matkan aikana myös raamattulinjalaisiin (Bibellinjen), jotka olivat jo ennestään hieman tuttuja, sillä kyseinen ryhmä piti Toivonlinnassa rukousviikon. Sain muutenkin todella paljon uusia ystäviä ja pidän heihin varmasti yhteyttä jatkossakin. Yksi parhaimmista muistoista on Tukholma–päivä. Lähdimme kolmen norjalaisen lukiolaisen kanssa kiertelemään Tukholman nähtävyyksiä. Kuninkaanlinna ja ostoskeskukset tulivat tutuiksi; kaiken kaikkiaan päivä oli kokonaisuudessaan huippu! hehkuttaa Merina. Päällimmäiseksi jäi mieleen ihanat ja ystävälliset ihmiset sekä Tukholma–päivä. Kokemuksen kautta opin kieltä paremmin ja ajattelen nykyään paljon positiivisemmin, sillä ruotsalaiset ovat niin positiivisia ja iloisia koko ajan. Menisin ehdottomasti uudelleen ja olenkin jo aloittanut matkan suunnittelua. Tuleville vaihto-oppilaille haluan sanoa, että muistakaa ottaa sanakirja ja paljon varavaatteita, vinkkaa Merina.